به گزارش «جوان»، ارتش مصر حوالي ساعت 23:30 روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي، اجراي قانون اساس مصر را متوقف و رئيس دادگاه عالي قانون اساسي را مسئول تشكيل دولت انتقالي كرد. همزمان، محمد مرسي رئيس‌جمهور مصر در حضور نيروهاي ارتش از كاخ رياست جمهوري به وزارت دفاع منتقل شد و رهبران بلند پايه مصر هم دستگير شدند.

يك منبع قضايي در مصر اعلام كرده كه تحقيقات درباره اتهامات رئيس‌جمهوري بركنار شده و هشت تن از ديگر رهبران اخوان‌المسلمين از روز دوشنبه همين هفته آغاز مي‌شود. اين نقطه آغاز ورود مصر به يك روند انتقالي است كه به گفته محمد السيسي، فرمانده ارتش، پاسخي به استمداد مردمي است كه به خيابان‌ها آمده بودند. با اين وجود، مداخله ارتش مصر در روند سياسي جاري، تقريبا واجد بيشتر ويژگي‌هاي يك كودتاي نظامي هست، با اين تفاوت كه اين كودتا با حضور گسترده مردم در خيابان‌هاي مصر اتفاق افتاد. ارتش در بيانيه خود «برپايي مسالمت‌آميز راهپيمايي‌ها» بعد از بركناري مرسي را قبول كرد و اخوان المسلمين هم بلافاصله از طرفداران خود خواست براي اعتراض به اين روند كودتايي، روز جمعه به خيابان‌ها بيايند.

هزار نفر از حاميان اخوان ديروز بعد از نماز جمعه با حضور در خيابان‌هاي مصر، شعار «ارحل يا سيسي. . . مرسي هو رئيسي» (سيسي برو. . . مرسي رئيس‌جمهور من است) سر دادند. ارتش مصر قبل از تظاهرات اخوان بيانيه هشدار آميز صادر كرده بود و بعد از آمدن طرفداران اخوان به خيابان‌ها، با آنها درگير شد كه بر اساس گزارش العربيه 3 نفر كشته شدند.

اردوغان درس بگيرد

واكنش‌ها به بركناري محمد مرسي، نمايي از دوستان و مخالفان منطقه‌اي وبين‌المللي محمد مرسي و اخوان المسلين را نشان داد.

محمد مرسي بعد از انتخاب به عنوان رئيس‌جمهور مصر، براي اولين سفر خارجي به عربستان رفت ولي ملك عبدالله، پادشاه عربستان روز پنج‌شنبه فقط ساعاتي بعد از كودتا در قاهره، با ارسال پيامي براي عدلي محمود منصور، رئيس‌جمهور موقت مصر، آغاز رياست‌جمهوري او را تبريك گفت. رئيس امارات متحده عربي هم كه طي ماه‌هاي اخير با چالش اقدام حاميان اخوان عليه حكومت روبه‌رو شده، با ارسال تلگرافي به «عدلي منصور» به وي تبريك گفت.

شيخ حمد بن خليفه آل ثاني هم انتخاب «عدلي منصور» را تبريك گفت و از اقدام نيروهاي مسلح مصر تمجيد كرد. تركيه اما واكنشي متفاوت نشان داد و احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه بركناري رئيس‌جمهور مصر را غيرقابل قبول بر‌شمرد و خاطرنشان كرد كه اين مداخله ارتش «كودتاي نظامي» است.

بوزداغ معاون نخست وزيرتركيه گفته كه كودتاي نظامي مصر كه مردمسالاري، حقوق و اراده ملي را زير پا گذاشت به هيچ عنوان پذيرفتني نيست و مشروعيت ندارد. با اين حال، كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوريخواه خلق تركيه ( مخالف شماره يك اردوغان ) با لحني طعنه‌آميز، گفت كه دولت اردوغان بايد از سياست‌هاي زورگويانه پرهيز كند و درس لازم را از اعتراض‌ها بگيرد.

امريكا تحولات مصر را كودتا نمي‌داند

وزارت خارجه امريكا ساعتي قبل از بيانيه ارتش مصر اعلام كرد كه شرايط مصر پيچيده است و نمي‌توان گفت آنچه كه در اين كشور جريان دارد، كودتاي نظامي باشد. نيويورك تايمز نوشته كه مقامات مصري در تماس با طرف‌هاي امريكايي به آنها گفته‌اند، آنچه در اين كشور رخ داده است يك كودتا نبوده، بلكه يك اعتراض عمومي است.

باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا بعد از صدور بيانيه ارتش هم از به كار بردن لفظ كودتا براي وقايع مصر خودداري، ولي از «تصميم نيروهاي مسلح در بركناري مرسي و تعليق قانون اساسي» ابراز نگراني عميق كرد و گفت: « از نظاميان مصر مي‌خواهيم هرچه سريع‌تر و به شكلي مسئولانه‌، از طريق فرآيندي فراگير و شفاف، اختيارات سياسي را به يك دولت غيرنظامي منتخب مردم واگذار و از هر اقدامي در بازداشت خودسرانه پرزيدنت مرسي و هواداران او جداً خودداري كنند.»

اوباما گفته كه به وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه دولتي دستور داده‌ در مورد كمك‌هاي دولت امريكا به مصر بازنگري كنند. رئيس‌جمهور امريكا تأكيد كرده كه تحولات بايد به سمتي پيش برود كه صداي طرفداران مرسي هم شنيده شود.

نيويورك تايمز در گزارشي نوشته كه امريكا براي حفظ پيمان كمپ ديويد، خلع مرسي را كودتا اعلام نمي‌كند. امريكا سالانه 2 ميليارد دلار به مصر كمك نظامي مي‌كند كه يك و نيم ميليارد آن بر اساس توافق كمپ ديويد صورت مي‌گيرد؛ ولي قوانين داخلي به دولت امريكا اجازه نمي‌دهد به كشورهايي كه در آنها كودتا رخ داده كمك شود.

تهران واكنشي توام با احتياط به رويداد‌هاي مصر نشان داد. حسين امير عبداللهيان معاون وزير امور خارجه با حمايت از خواسته‌هاي مشروع ملت مصر در جهت تثبيت اهداف انقلاب و نيل به استقلال و آزادي و مردم‌سالاري، بر ضرورت توجه جدي به روند دموكراسي فراگير و اجتناب از نظامي‌گري و حفظ دستاوردهاي انقلاب مصر در اين كشور تأكيد كرد. وي هرگونه درگيري مصري - مصري كه جامعه مصر را به سوي خشونت سوق دهد، را اقدامي خطير و در راستاي خواست دشمنان خواند.

تل‌‌آويو نگران است

بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از اعضاي كابينه خود خواسته از هر گونه اظهار نظر در مورد تحولات مصر خودداري كنند. با اين حال، وي شامگاه پنج‌شنبه، در اظهاراتي كه تلويحاً به حوادث روزهاي گذشته در مصر ارتباط دارد، اسرائيل را «جزيره ثبات» در ميان دريايي ناآرام توصيف كرد. نتانياهو گفت: «در منطقه خاورميانه اسرائيل همواره يك جزيره ثبات و دموكراسي در ميان دريايي از بي‌ثباتي و ديكتاتوري بوده است.»

منابع اسرائيلي مي‌گويند تل‌آويو بيم دارد كه به دليل مداخله ارتش مصر در سرنگوني دولت محمد مرسي، دولت امريكا كمك سالانه نظامي يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاري خود را به اين كشور شمال آفريقا متوقف كند.

روزنامه اسرائيلي «گلوبز» روز پنج‌شنبه (۱۳ تير، ۴ ژوئيه) در گزارشي، به نقل از منابع امريكايي گزارش داد كه شايد اسرائيل از دولت واشنگتن بخواهد راهي را براي ادامه كمك‌هاي نظامي به مصر پيدا كند. روزنامه اسرائيلي يديعوت آحرونوت از قول يك مقام اسرائيلي كه خواست نامش فاش نشود، در حالي كه به اوضاع شبه جزيره سينا درگير شدند كه اشاره داشت، نوشت: رژيم تل‌آويو «همكاري امنيتي خوبي با مصر در زمان مرسي» داشته است. يك روز بعد از بركناري مرسي، افراد مسلح با نيروهاي ارتش مصر در شبه جزيره سينا درگير شدند كه يك سرباز ارتش مصر كشته و دو تن ديگر زخمي شدند.

واكنش مالكي و اسد

نوري المالكي نخست وزير عراق در واكنش به رويداد‌هاي مصر گفته كه سقوط نظام اخوان‌المسلمين در مصر تأكيدي بر شكست سياسي آنها است و اين گروه در سوريه هم آينده‌اي نخواهند داشت.

به گزارش العالم، نوري مالكي در صفحه خود در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي با بيان اينكه سقوط نظام اخوان المسلمين در مصر گواهي بر شكست سياسي آنان است، افزود: هيچ نظام اخواني حاكم در منطقه به خاطر تجربه ضعيف آنها در زمينه سياسي و تكيه زياد آنها بر خشونت و قتل به جاي سياست، به موفقيت نخواهد رسيد و آنها نه در سوريه و نه در غير از سوريه آينده‌اي نخواهند داشت، زيرا يك سازمان شكست خورده هستند.

با اين حال، بر اساس گزارش بي‌بي سي، بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه در يك اظهار نظر قابل تامل گفته: «آنچه كه در مصر روي مي‌دهد، حاكي از شكست اسلام سياسي در جهان و سرنوشت محتوم تمام كساني است كه از دين براي اهداف سياسي و جناحي بهره برداري مي‌كنند.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 15 تير 1392برچسب:, | 19:31 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |